Friday, April 18, 2008

PM umum bayar "Ganti Rugi" kepada Tun Salleh Abbas dan 5 bekas Hakim Mahkamah Agung

The Star Online, 17/04/2008

It was a dinner for lawyers and friends, graced by former judges, and the guest of honour was the Prime Minister.

Turning to former Lord President Tun Salleh Abas, Tan Sri Tan Sri Azmi Kamaruddin, Datuk George Seah, the families of the late Tan Sri Wan Suleiman Pawan Teh and Tan Sri Eusoffe Abdoolcader - the Prime Minister said, the Government wanted to recognise “their commitment towards upholding justice and to acknowledge the pain and loss they have endured.”

“For me and for many other Malaysians, these towering judicial personalities represent a very different era for the nation’s judiciary. Many feel that the judiciary then was a venerable institution that could be trusted to deliver justice. “Some even hailed Malaysia’s judiciary as a model for other countries – independent and credible."

Abdullah also announced goodwill ex gratia payments to the six sacked judges and their surviving families as recognition of their contribution, but quickly added:

“I do not presume to equate your contributions, pain and loss with mere currency, but I hope that you can accept this as a heartfelt and sincere gesture to mend what has been.”

At the end of his speech entitled Delivering Justice, Renewing Trust, Abdullah was given a standing ovation. Among those who got off his seat first was Salleh, who shook the Prime Minister’s hand warmly as he got down from the stage.

Read more here from The Star Online: Justice was Served, PM Announce Judiciary Reforms

---------------

p/s: Pak Lah, we salute you. I still remember my late father was cried on listening to the news that Tun Salleh was sacked 20 years ago and I couldn't comprehend why he was so emotional then. When he bought us a book, written by Tun Salleh titled "Singa di bawah tahta dijerat/ May Day For Justice", then only I understand how daring is our Ex-PM to be in control of everything.

Just now on TV2 Midnite news, Tun Salleh Said to the reporters "..Thank God, He had answered my prayer".

6 comments:

Anonymous said...

Alhamdulillah, akhirnya keadilan ditegakkan. Tindakan membayar gantirugi ini merupakan satu tamparan hebat kepada Mahadey.

Selagi Pak Lah jadi PM, selagi itulah Mahadey tak senang duduk. Itu yang sekarang ni dia kempen habis-habisan. HIDUP PAK LAH !!

Anonymous said...

Mahadir angin satu badan dengan tindakan Pak Lah. Bole gila ooo...

HzY said...

Hai freinds,

Just came back from K.Bharu,.. co-incident met Husam Musa at my in-law resident.

Among the hot topic that we discussed - the TDM involvement in Judicial Crisis in 1988.

Mahathir tak ada kat sini, kita tunggu apa reaksinya. Mukhriz tak mahu beri apa-apa komen.. masa belum sesuai katanya.

LKS kata dia belum puas hati, harapkan lebih dari itu. `I was expected more'

Pak Lah seperti selalu, suka buat tindakan yang lambat, that dinner suppose held b4 PRU12. Itu akan bawa political impact yang lebih baik... maybe isu ni x nampak masa tu. Atau isu ini hanya nak attack TDM jer...

HzY-Letih

Ashraf said...

Salaam,

HZY adalah satu-satunya rakan Xmanjung kita yang berkecimpung secara langsung dalam politik UMNO dengan jawatan beliau sebagai Setiausaha Bahagian Sungai Siput (Kalau tak silap).

Sedikit sebanyak pandangan yang kita kemukakan kepada beliau, sudah tentulah ianya akan menjadi input2 yang bermenafaat kepada aktivisme beliau dalam UMNO.

Keputusan PRU12 sudah tentu membuatkan UMNO lebih berhati2 dan lebih mengambil berat pandangan2 yang dikemukakan demi untuk kebaikan rakyat dan survival UMNO itu sendiri.

Anda boleh mengakses laman blog beliau di: hzythought.blogspot.com

Anonymous said...

Pertama, pengumuman ex-gratia payment di lihat tidak dirancang dengan rapi dan lebih bersifat ad-hoc (tergesa-gesa). Inilah persepsi pertama orang luar terhadap pengumuman ini. Walaubagaimanapun ini satu perkembangan yang positif kepada UMNO untuk meningkatkan "nilai sahamnya" dalam pasaran.

Kedua, UMNO dilihat hanya boleh bertindak akibat dari tekanan atmosfera luaran, dan bukan disebabkan oleh kekuatan dalaman yang tulin dan konsisten untuk "berubah".

Yang dilihat mahu berubah hanyalah Zaid, bukannya UMNO. Ini persepsi ke-2.

Ketiga, tindakan Pak Lah dan Najib yang kemudiannya menegaskan bahawa pembayaran ex-gratia tidak bermaksud kerajaan meminta maaf kepada hakim2 yang dizalimi, hanyalah menunjukkan keangkuhan. Sebenarnya kenyataan sebegini tidak perlu. Potong steam. Pada saya, orang yang meminta maaf walaupun tidak bersalah akan menunjukkan tahap akhlak yang tinggi. Gesaan asal Zaid agar kerajaan memohon maaf, sebenarnya adalah tepat dan bijak.

Diharap persepsi "rakyat" biasa seperti saya, dapat disampaikan oleh HZY kepada kepemimpinan UMNO.

HzY said...

Sdra. Sulaiman,

Saya secara prinsip bersetuju dengan langkah kerajaan dalam memulihkan badan kehakiman. Bahkan menjadi kewajipan.

Walaupun mungkin `dorongan' kepada tindakan tersebut boleh disebabkan oleh i. petunjuk yang jelas dalam PRU12 yang lalu. atau ii. Sebagai political move PakLah atau kerajaan semasa terhadap TDM atau iii. Kesedaran atas kerajaan yang memerlukan pemulihan ini dilakukan. Ianya boleh juga menjadi rangkuman kepada dua atau ketiga-tiganya sekali.. apapun ianya tentunya membawa sinar yang lebih menyakinkan badan kehakiman untuk lebih dihormati.

Tindakan YB Senator Zaid Ibrahim, pada awalnya dipandang sepi dan meniupkan kemarahan kepada sebilangan ahli UMNO kerana seolah-olah membuka pekung lama dan mengguris TDM. Sebaliknya saya beranggapan itu lebih baik kerana, UMNO akan lebih dihormati jika berani mengakui kesilapan dan membetulkannya. Cuma hal `minta maaf' mungkin ada pandangan yang berbeza... for me.. Mahathir personally should asked for appoligise. Moralnya nak beritahu, kesalahan itu adalah kesalahan Mahathir, bukan kerajaan. Nampak macam ego sikit... tapi itulah politik... Zaid pun dalam ucapannya, secara hipotikal menggambarkan cerita Hindi yang selalunya kalau meminta maaf.. tidak dengan menyatakan secara zahir perkataan mohon maaf, hanya dengan tindakan... Kadang2 inilah susahnya dengan orang pilitik.. disebalik sesuatu ada politiknya. Now they put the bulk on Mahathir to personally take responsibility to appologise.. eventhough they knew, even everybody knew the `kepala batu' of Mahathir...he wouldn't.

Anyway thanks for you, Sdra. Sulaiman.

HzY